Scheppersinstituut Wetteren

paradoxen2 Op donderdag 20 februari nodigden we een medewerker van Universiteit Gent met een wiskundige achtergrond uit voor een lezing rond breinbrekende paradoxen. Onze leerlingen uit 5 en 6 IW BIO werden gedurende twee lesuren ondergedompeld in deze paradoxale wereld. 

Wat gebeurt er met Pinokkio’s neus als hij de zin ‘ik ben nu aan het liegen’ uitspreekt? Als alles mogelijk is, is het dan mogelijk dat iets onmogelijk is? In het dagelijks leven en in doordeweeks taalgebruik zitten heel wat paradoxen verscholen: uitspraken die, hoewel ze op het eerste gezicht logisch lijken, zichzelf volledig tegenspreken. Ook in de wiskunde, de taal van het logisch redeneren, bestaan er paradoxen. Sommige paradoxen hebben zelfs zoveel impact dat ze de volledige wiskundewereld op z’n kop hebben gezet. Tijdens deze lezing kregen de leerlingen een interactief overzicht van de interessantste en gekste mathematische paradoxen: een geverfde trompet zonder einde, een contra-intuïtief spelprogramma, een hoop zand bestaande uit enkele zandkorrels, noem maar op!

Het was het tweede jaar op rij dat deze spreker onze leerlingen kwam onderdompelen is de boeiende wereld van wiskunde. En ook dit jaar werd het onderwerp en de spreker met het nodige enthousiasme en de nodige interesse door onze leerlingen onthaald.

paradoxen2